donderdag 20 december 2012

65 Miljoen

Al jaren achtereen koppen de kranten met oud en nieuw; Nederland knalt voor 65 miljoen de lucht in. Zonde geld en wat een hoop rotzooi op straat voor misschien een klein half uurtje lol rond de klok van twaalf. Vroeger toen ik een jaar of 6 was stond ik bibberend van de slaap rond twaalf uur op straat bang te zijn voor al het vuurwerk. Buurjongens die niet meer al te vast op hun benen stonden gooiden links en rechts met rotjes waar ik niet vrolijk van werd. De eerste 30 jaar van mijn leven heb ik geen cent uit gegeven aan vuurwerk. Voor het geld wat de doorsnee Nederlander aan vuurwerk uitgaf kocht ik liever een paar schoenen of een leuke tas.
Maar er kwam een ommekeer. Tijdens de zwangerschap van jongste was ik niet zo best ter been en kwam menig gezinshulp haar steentje bij dragen in Huize Marina. Om precies te zijn hebben wij 80 verschillende dames van Thuiszorg zien komen en gaan in 1 jaar tijd. Flexibel moesten wij zijn en blijven lachen dat viel niet altijd mee. Laat nou net op oudejaarsdag een jong meisje van een jaar of 19 naar ons toe worden gestuurd die het vak nog moest leren. Alles ging mis en de gezellige traditie van kippensoep met lekkere warme oliebollen viel in het water. De soep werd opgediend met grote stukken kippenvel en de oliebollen waren tijdens het opwarmen hard en vettig geworden. Van ellende ging ze wandelen met oudste die de kont in de krib gooide. In no time kwam ze terug met een brullend joch. Radeloos belde ik vanaf de wc met manlief zodat het goed bedoelde meisje mij niet hoorde brullen. Wanneer ik hem eindelijk via de pieper aan de telefoon krijg brul ik als je niet snel naar huis komt dan wurg ik hier de hele bende. Wat een ellende op de vooravond van 1997. Het moet een gezellig gourmet avondje worden met vriendinnen en mannen en niet een blér avondje.Manlief moest uit Amsterdam komen en reed zo snel als hij kon door de polder naar huis.
Wanneer hij anderhalf uur later binnen komt is de ergste storm geluwd. Enthousiast laat hij een enorm vuurwerk pakket zien, kwam ik onderweg zo maar tegen verteld hij wetende van mijn zonde geld standpunt. Samen met oudste gaat hij meteen een prachtige pijl het ruim inschieten. Oudste straalt wat mooi hé roept hij naar mij. Deze beroerde oudejaarsdag moet ik maar gauw vergeten. De visite komt en samen kijken wij gezellig naar de show van manlief en oudste. Oudste geniet. Hij huppelt en springt voor de ramen heen en weer met allerlei knal geluiden. De jaren die volgen zijn op oudejaarsavond niet meer vuurwerk vrij.
Oudste wordt ouder en mag voorzichtig zelf gaan knallen. Er wordt een speciaal standaardje gekocht, wij denken aan aansteeklonten, een veiligheidsbril, alles passeert de revue. Zakgeld wordt besteed aan vuurwerk. Samen met oudste zoek ik het mooiste vuurwerk voor de beste prijs uit. Samen staan wij op oudejaarsdag tussen alle kerels in de rij om ons vuurwerk pakket op te halen en manlief moppert of het een beetje minder kan. Wij behoren sinds 1996 tot de Nederlanders die een aandeel hebben in de 65 miljoen die de lucht in gaat. Eén keer per jaar een uitspatting dat moet toch kunnen vinden wij samen. Afgelopen week vielen de fleurige foldertjes van de verschillende dealers weer op de deurmat.Ik vraag aan oudste wat en voor hoeveel gaan wij bestellen dit jaar? Wij? Ik ga Carbid en nitraatbommen bestellen zegt oudste als geintje. Daar moet ik nog even over nadenken zeg ik…….. Mam, ik ben 18, je hoeft niet meer mee! Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten