donderdag 4 oktober 2012

Kant en klaar bij AH

Tijdens het wekelijkse boodschappen doen zie ik dat alle ingrediënten om Sushi te maken in de bonus aanbieding zijn. Sushi is zo lekker maar wat een gepruts. Maar wij kunnen dat. Het is alweer een tijdje geleden dat we op verzoek van oudste Sushi gingen maken. Oudste was op vrijdagmiddag uit school mee gegaan met een vriend een dorpje verderop. Hij bleef daar gezellig eten. De start van het weekend wordt daar gevierd met een gezellig borrel uurtje. De vader des huizes had de hele vrijdagmiddag in de keuken gestaan om onder andere Sushi te maken. Mam wat is Sushi lekker zegt oudste, wil jij dat ook eens maken? Maar meteen er achter aan dat kan jij vast niet zo goed als vader van vriend. Dat laat ik me geen twee keer zeggen, ik heb tenslotte niet voor niks met collega’s een workshop Sushi maken gevolgd.
Talloze ingrediënten en hulpmiddelen worden aangeschaft: bamboematjes, Sushi rijst, Sushi norivellen, wasabi, sesamzaadjes, Sushi beleg zoals gerookte kipfilet, avocado noem maar op.Sushi zijn kleine hapjes en ik vraag me af hoeveel Sushi ik moet gaan maken om de trek van een puber te stillen. Dat wordt vast een hele middag in de keuken staan. Maar als puberzoon denkt dat ik het niet zo goed kan moet hij misschien zelf zijn kook kunsten laten zien. Het lijkt mij een goed plan om een “workshop sushi maken” met zijn allen aan de keukentafel te doen. Achternichtje die bij ons logeert lust bij voorbaat niks maar een beetje prutsen met matje en rijst ziet ze wel zitten. Ik zoek mijn A4 tje op die ik na afloop mee kreeg na het volgen van de workshop en ga alle voorbereidingen treffen. Kommetjes azijnwater op tafel om tijdens het maken van Sushi je handen vochtig te houden. Diverse soorten beleg zoals paprika, avocado en zalm rangschik ik gezellig op een bord. Tenslotte een aantal leuke voorbeeld plaatjes erbij. Wanneer iedereen zijn eigen matje en norivel heeft kan het feest beginnen. Deze cursusleidster “Marina” loodst familie door het Sushi avontuur. De rijst kook ik zoals het moet met azijn, zout en suiker en al wapperend met een waaiertje laat ik de rijst afkoelen. Hoe dat allemaal precies ging kon ik me niet helemaal meer herinneren, wel dat het afkoelen lang duurt en wij eigenlijk wel willen beginnen. We gaan allemaal een verschillende rol maken zodat we straks lekker van elkaar kunnen proeven. Stap 1 de rijst op het norivel verdelen. Stap 2 een geultje maken in de rijst en de vulling er in leggen. Nietsvermoedend pakken we met de handen de rijst, oh de één gilt nog harder dan de ander. De rijst is alleen aan de bovenkant afgekoeld maar in het midden loei heet. Wij branden onze vingers flink en gebruiken de bakjes azijnwater als bluswater. De kleefrijst is echte kleefrijst we kunnen schudden wat we willen maar de rijst blijft overal aan plakken. Met vlieg en kunstwerk ligt er rijst op het norivel maar om nou te zeggen mooi verdeeld. Her en der wordt de vulling in de bergjes Sushi rijst gedrukt. Het rollen gaat natuurlijk met deze ongelijke bergjes ook niet gemakkelijk. En hoe krijgen wij onze handen rijstvrij. Schudden, heel hard schudden of met je mes eraf schrapen. Op de tafel, onder de tafel, op de lamp, op de kookplaat overal waar je kijkt alles wat je vast wil pakken kleeft rijst.
De slanke Sushi rol die ik voor ogen had lijkt wel een frikadel en aan alle kanten scheurt het norivel waar de rijst nu uitpuilt. Wij gaan dapper door want het is erg gezellig en de misvormde “frikadel” ogende Sushi smaakt heerlijk. Ik vraag me toch af hoe vader vriend dit zo even op de vrijdagmiddag fixt. Wanneer vriend weer bij ons thuis komt complimenteer ik zijn vader met zijn overheerlijke Sushi volgens onze zoon. Ik vraag voorzichtig hoe zijn vader Sushi maakt zonder dat de rijst door de hele keuken ligt. Oh dat maakt hij niet zelf dat koopt hij gewoon kant en klaar bij AH. Tot later M@rina

1 opmerking:

  1. Het komt er dus op neer: Maak in je eigen keuken niet, wat Appie je kant en klaar biedt...
    maar dan hadden jullie niet zo veel lol gehad.

    BeantwoordenVerwijderen