woensdag 21 mei 2014

Aardbeitjes met een topping van sigarettenas.............

De examens zijn voorbij. Jongste heeft erg haar best gedaan. De afgelopen twee weken hebben we haar een beetje verwend met af en toe een ontbijtje op bed en een vitaminestoot van vers fruit. Om de voorraad aan te vullen ga ik naar de markt. Een Iraanse familie kloppen deskundig op de meloenen om er zeker van te zijn dat ze rijp zijn. Ik hoor geen verschil tussen de ene klop en de andere klop zodat Mevr. er ééntje voor mij uit kiest.
Overheerlijke meloen en aardbeien.
Terwijl ik klop les krijg vult de groente man zijn schappen bij. Op zijn onderlip heeft hij een peuk met wel anderhalve cm as. Zachtjes mompel ik, dat dat echt niet kan. Zeg dat maar tegen hem; zegt zijn collega die mij hoort mompelen. Dat kan echt niet, de as van u sigaret valt straks op de aardbeitjes, herhaal ik hard op. Hij mompelt waardoor zijn sigaret beweegt en de as langs de aardbeitjes naar beneden dwarrelt. Collega kijkt beschaamd de andere kant op, haar hulp staat onnozel te grinniken. Of vind jij wel dat het kan vraag ik hem. Ik rook ook zegt hij met een  smile. Dat moet je zelf weten maar niet boven de aardbeitjes lijkt mij.  Ik denk niet dat het de bedoeling is dat deze aardbeitjes een topping van sigarettenas krijgen. Ik pak de aardbeitjes uit het schap ernaast en reken ze samen met de meloen af. Terwijl ik naar huis fiets moet ik aan vroeger denken. Er werd overal en altijd gerookt. Mijn vader rookte één pakje zware van Nelle per dag.  Hij stak de één met de andere aan. Samen met broertje en zussen waren we “wagenziek” van het mee roken op de achterbank. In de jaren 80 was het heel gewoon dat er in de apotheek werd gerookt door de assistenten en de cliënten. Tijdens het examen van de middelbare school zaten de surveillanten voor in de gymzaal te roken. We hadden niet het lef om te vragen of ze de sigaret uit wilden doen. We hadden volgens mij helemaal niet het lef om te klagen over ons examen. Dat is anno 2014 wel even wat anders. Jongste zegt gekscherend over de aardbeitjes ik zou een klacht indienen bij het LAKS. Het woord LAKS is Trending Topic op twitter en op Facebook.
Zouden we vroeger een klacht in hebben gediend over het roken ?  Afgelopen week hoorde ik wel een heel bijzondere klacht: Een eindexamenkandidaat kon zich tijdens een toets niet goed concentreren. Hij zat achter een leerling met een enorme puist in zijn nek. Hij vond het geen appetijtelijk uitzicht, en kon zich daardoor moeilijk concentreren op het examen.
Wat een onzin, je zou bijna hopen dat hij een her krijgt, dat zal hem leren te klagen over zijn uitzicht.
De aardbeitjes van de markt met bijna een topping van sigarettenas hebben jongste hopelijk een boost gegeven en kan de vlag op 12 juni uit!
Het is nog even afwachten!
Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten