maandag 26 februari 2018

Het was toch zijn eigen keuze.............

Met zijn vieren zaten wij regelmatig hoestend en proestend op de achterbank van de Vauxhall Viva. Door een waas van rook zagen wij mijn vader achter het stuur zitten. Wanneer het eind van zijn shaggie in zicht kwam werd er alvast een nieuwe gedraaid. De één werd met de ander aan gestoken.

Het is februari '79, mijn zusje ligt in het ziekenhuis. Samen met mijn vader ga ik op bezoek. De sneeuwduinen liggen hoog op tegen de vangrails. Mijn vader rijdt stressvol stapvoets. Stress vraagt om een sigaret. Mijn vader steekt de één na de ander aan. Wil je ook een sigaret? Ik moet nog 13 jaar worden. Ik voel me best volwassen met deze vraag. Onwennig steek ik een sigaret op. Lekker? Vast niet. Vooral stoer.

Om op school bij de stoere rokers achterin het fietsenhok te mogen roken ben je een goedkeuring van je ouders nodig. Mijn moeder, die van haar leven nog nooit gerookt heeft, vult het formulier voor de
Vanaf  "Stoptober'" dagelijks artikelen in de krant.
school administratie in alsof het een oorkonde is. Ik besteed mijn zakgeld aan een pakje sigaretten om bij de eerst volgende pauze mee te kunnen roken. Ongemakkelijk en stuntelig stond ik daar, totaal niet op mijn gemak, ik was gauw genezen.

Ik kijk mee bij een zorgvak. Vandaag gaan de leerlingen bloeddruk meten. Voordat ze aan de slag gaan vraagt de docent wat de oorzaak van een hoge bloeddruk kan zijn. Rick dreunt zonder moeite het rijtje op; Meer dan 2 glazen alcohol per dag, stress, roken, overgewicht en te weinig bewegen. Dezelfde Rick roept dat zijn bovendruk erg hoog is. Gekscherend roept zijn buurvrouw dat hij ook niet vies is van een biertje. We pakken een andere meter voor een second opinion. De bovendruk van de 16 jarige blijft 156. Wanneer hij de klas verlaat hoor ik hem nog net zeggen; “zo, nu eerst een peukie”.

Een aanrader!
Bijna één op de vier zware  rokers haalt zijn 65 ste verjaardag niet lees ik in de krant. Mijn vader werd door zijn ongezonde leefstijl amper 62. Als ik er aan denk dat ik over 11 jaar 62 ben, krijg ik het Spaans benauwd. Ik wil nog zoveel leuke dingen doen. Het was toch zijn eigen keuze,  om de één met de ander aan te steken……

Gek dat rokers niet bang zijn voor de gevolgen van een sigaret en niet schrikken van de afschuwelijke verpakking. Negen van de tien keer zijn ze wel bang voor de hulpstoffen van medicatie bij een label wisseling. Keer op keer vind ik het bijzonder dat men liever een zak pillen haalt dan te stoppen met roken. Een sigaret in de ene hand en een luchtwegverwijder in de andere hand. Met een bloedvat-dichtslibbende-sigaret in de hand wordt een glas water met een opgeloste Acetylsalicylzuur cardio (bloedverdunner) naar binnen geklokt.
Je bent toch nooit te oud om te stoppen?

In de bereidingsles komt Rick er op terug; “ Was wat hé die bloeddruk”.
Zeker en dat op jouw leeftijd. Zag ik jou nou roken?
Dat is een dingetje, stoppen zou beter zijn zegt hij zacht.
Absoluut, misschien kunnen wij een dealtje sluiten...…..
Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten