donderdag 23 april 2015

Morgen eten wij simpel

Maandagavond rond de klok van 11 gooi ik de laatste emmer dweilwater door de wc. Denk niet dat ik met de voorjaarsschoonmaak ben begonnen en niet van ophouden weet. Verre van dat. Het geweldige weer zorgde er wel voor dat ik vandaag ijverig de ramen stond te zemen. Talloze wasjes heb kunnen drogen en rond de klok van 3 was zelfs de keuken spik en span. Tijdens het opruimen van het aanrecht zie ik nog twee aangebroken flessen wijn van de zaterdagavond staan.
De witte wijn had ik gebruikt voor de Peter Lute Sjalottensoep met Frans mosterdschuim en de rode is een heerlijke tafel wijn die niet helemaal is op gegaan.
Ik bedenk me dat ik alleen met oudste eet, met een paar aanvullingen kan ik de heerlijke salade en soep nog een keer maken. De rode wijn gebruik ik wel voor een flinke pan pastasaus waar wij zeker twee keer van kunnen eten. Voordat ik ga kokkerellen wil ik snel de boodschappen doen, natuurlijk ben ik later thuis dan gepland.
Salade met gegrilde kip en hazelnootolie
Haastig begin ik met de Sjalottensoep zodat die kan gaan pruttelen. De aardappelen krijgen inkepingen waar de kruidenboter tussen gaat voordat ze de oven in gaan. De kipfilet moet nog in de marinade en de hazelnoten nog gekraakt. Voor 7 uur zitten wij niet aan tafel. De granaatappel knalt letterlijk en figuurlijk uit elkaar waardoor het aanrechtblad een bloederig geheel lijkt. Wanneer ik de staafmixer in de sjalottensoep zet springt er een heet sjalotje uit de pan op mijn arm waar een rode pijnlijke plek achterblijft.
Het hele huis geurt heerlijk door de pruttelende pastasaus met rode wijn, verse Rozemarijn en Thijm. Als laatste de hazelnootolie en de wijnazijn over de salade druppelen en we kunnen aan tafel. 
Met 1 hand wil ik het dopje op de fles wijnazijn draaien, de fles schiet weg en de bodem knalt eronder uit. De vloeistof druipt langs het aanrechtkastje naar beneden en verdwijnt onder het kastje om 3 kastjes verderop er weer onder vandaan te komen.
Vlug gooi ik een paar theedoeken op de plas wijnazijn. Bij het uitwringen van de theedoeken voel ik de stukjes glas in mijn vingers. De azijnlucht verdringt de heerlijke geur van de Rozemarijn en Thijm. Bij elke stap hoor ik een plakkerig zuigend geluid. Langzaam wordt het één stroperige massa. Mijn keuken is verandert in de keuken van Soof.
Lekkere plakbende!
Ik doe net of er niks gebeurt is en roep oudste voor een gezellig etentje voor twee. We gaan genieten van de Sjalottensoep met Frans mosterdschuim, geroosterde aardappelen en een overheerlijke salade. Oudste prikt in de kip en slablaadjes. Wel lekker hoor, als bijgerecht maar niet als hoofdgerecht….nee…..beetje veel van alles. Ook dat nog. 
Ik vlucht naar Zumba, eerst energie op doen, ik ben bang dat ik tot middernacht sta te dweilen.
Morgen eten wij simpel, ik denk aardappelen, boontjes en een slavink…..

Tot Later M@rina!
Tot minuutvanmarina !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten