vrijdag 21 november 2014

Ik ben ook even de weg kwijt.............

Wat een perikelen rond Sinterklaas dit jaar, de lol is er een beetje af. Een heel jaar hadden wij de tijd om op een volwassen manier afspraken met elkaar te maken zodat het Sinterklaas feest 2014 voor iedereen leuk en gezellig had kunnen zijn. Want laten we wel zijn het moet voor iedereen een gezellige tijd zijn. Het mag niet voor de één een groot feest zijn en voor de ander een verdrietige déjà vu .
Eigenlijk wilde ik het er niet over hebben en al helemaal niet in de minuutvanmarina. In geen geval wil ik mensen kwetsen of beledigen. Waarom maken wij het onszelf zo moeilijk. Het niet naar elkaar luisteren en koppig vasthouden aan gewoontes zorgt ervoor dat de emoties hoog oplopen. Met wie we het ook eens zijn, het afgelopen weekend hebben heel wat volwassenen zich gedragen als een stel kleine kinderen.

Vrolijke boel!
Het lijkt zo simpel, vervang de zwarte pieten door de Jantjes.
Sint en de Jantjes.
En de Jantjes mogen zelf een kleurtje kiezen passend  bij hun pakje zodat het een vrolijke kleurenboel wordt. Tenminste ik neem aan dat de kostuums mogen blijven en een beetje onherkenbaar houdt het spannend.


Jaren geleden ontmoette ik Sinterklaas bij Nip (Blokker) in Staphorst. Ik herinner mij een lange koker winkel waarin achterin op een grote troon de goede Sint zat. Aan weerszijden een Zwarte Piet. Ze waren in mijn ogen groot en hadden rare verdraaide stemmen. Spannend vond ik het. Het werd mij te veel toen ik ontdekte dat de ene Piet de schoenen aan had van mijn allerliefste Tante Netty. Al brullend rende ik de winkel uit, snikkend bracht ik uit; het is tante Netty.
Later gingen wij naar de intocht in Meppel. De Sint kwam aan met de boot en ging verder op het paard. Overal dansten vrolijke zwarte Pieten. Wat minder vond ik de schildwachten met enorme gewaden, een puntbaard en speer. Ze liepen mee om de orde te bewaken. Toen ik met mijn eigen kroost naar de intocht ging kreeg ik nog rillingen van deze schildwachten.

Een herinnering, een traditie. De kinderen die het afgelopen weekend in Gouda de Sint hebben binnen gehaald hebben later een bizarre herinnering aan een traditie. Als 3 jarig menneke met een mijter op je koppie wordt je voor van alles en nog wat uit gemaakt.
Politie te paard in plaats van Sint te paard, wie is hier nu de weg kwijt.

Piet by Piet

Het is allemaal behoorlijk verwarrend. Vanmorgen bij de kassa keek ik geschrokken naar het inpakpapier. Pietjes zoals we ze niet meer willen.  Hoe zit het met actievoeders die in hun dagelijkse leven achter de kassa staan? Hebben ze alternatief inpakpapier of staken ze?
In de stad zien we nauwelijks Sint versieringen, behalve deze Piet bij Piet.
De lol is er een beetje af zo.
Voor 6 december “Piet” graag op de agenda zodat Sinterklaas feest 2015 voor iedereen leuk en gezellig is.

Ik ben ook even de weg kwijt…………………..
Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten