donderdag 9 mei 2013

Hellup alweer vakantie!

Ruim een week voor de meivakantie verteld een jonge moeder aan mij over de twee weken meivakantie die er aan zit te komen. Ik hang de vlag uit als de vakantie voorbij is.
Van mij mogen ze de zomervakantie inkorten. De maand mei is een drama de kinderen hebben door de talloze activiteiten maar 8 gewone lesdagen. Al die onrust in die kleine koppies is niet goed en door de extra vrije dagen heb ik ook nog een extra rekening van de kinderopvang. Daar heb jij geen last van zegt ze tegen mij. Bij jou gaan ze hun gangetje wel. Inderdaad hier gaan ze heerlijk hun eigen gangetje en ze vervelen zich nooit. Eigenlijk hebben ze altijd tijd gebrek door school, werk en hobby’s. Het lijkt lang geleden maar ook ik heb ze klein gehad en ook ik had te maken met lange vakanties en af en toe verveling. Ik was net een beetje gewend aan het schoolritme van oudste en aan jongste die gezellig om mij heen scharrelde. Ik had alles onder controle. Een schema voor de poets, de was, zwemles, peuter gym, mijn baan etc zodat ik de week probleemloos door kwam. Ineens was daar die lange zomervakantie. Geen verplichtingen, maar wel in mijn hoofd dat ik niet van mijn huishoud schema moest afwijken.  Het was hier 6 weken lang een gefoeter over rommel en gestress over ga eens wat doen. En ik zei net zoals mijn moeder vroeger al zei; Ik hang de vlag uit als ze weer naar school zijn. Maar ik heb geleerd van de zomer van ‘99. Op de laatste schooldag voor de vakantie beginnen we met een pannenkoekenfeest. Ik bak een enorme stapel pannenkoeken en ze mogen uit school mee nemen wie ze maar willen. Gezellig zitten wij met de hele groep aan een lange tafel en er wordt gekletst, gelachen en flink gegeten.
Schattige poppenhuisjes gemaakt.
De vakantie gaat beginnen. Vanaf nu even geen school en poetsritme maar lang leve de zomer en de vrijheid. Bij mooi weer gaan wij vroeg uit de veren en vertrekken wij met een tas proviand, leesboek en schepjes richting bosvijver. Aan het eind van de middag zijn ze heerlijk roezig van het kliederen met zand en water. En  moeders heeft weer energie voor 10. Heerlijk gezeten met een boek, koffie ge-leut en bij gekletst met vriendin. Bij slecht weer slapen we lekker uit en ontbijten op het grote bed. We rommelen wat aan in huis en als de verveling toeslaat komt de doos met vakantie en knutseltips te voorschijn. De topper van elke vakantie is een poppenhuis van een schoenendoos maken. Dagen ben je er mee zoet.
Inderdaad ze gaan hier nu hun eigen gangetje en ik denk met weemoed terug aan de lange vakanties.
De tips die heb ik bewaard en die deel ik graag met jullie. 
Zodat er steeds minder vlaggen uit gaan aan het eind van de zomervakantie!
Later M@rina!

*"Ouder bericht" openen voor talloze tips of via www.minuutvanmarina.nl!
 Niet genoeg )-: Mail me rustig (-;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten