zaterdag 16 mei 2015

Het TOP moment!

Zowel mijn schoonvader als mijn moeder brengen het liefst elk vrij uurtje  door in de tuin. Mijn moeder kruipt het liefst op haar knieën door de tuin met haar handen wroetend in de aarde. Helaas, wij delen deze liefhebberij niet. 
Ik stel de tuin zo lang mogelijk uit.
Er is maar 1 momentje in het jaar dat ik de tuin TOP vind.
Voordat het TOP moment “daar” is moet ik eerst flink aan de bak.
Ruim een maand geleden was ik al enthousiast begonnen met het snoeien van de buxus. Op twee rijtjes na was de klus geklaard. Achteraf niet zo’n goede timing. De gesnoeide buxus kon niet zo goed tegen de nachtvorst waardoor er binnen een maand wel 40 cm hoogte verschil ontstond. Langzaam kom ik op gang, ik begin met het onkruid wieden, mosjes tussen de straat weg snijden en me geestelijk voor te bereiden op de laatste 2 buxus stroken. De zon schijnt warm op mijn rug, sowieso vind mijn rug dit een vreselijke houding. Een koffiepauze tussendoor is een verademing.
Het TOP moment!
Het is al ver in de middag wanneer ik de snoeischaar en het verlengsnoer er bij haal. Het scheelt elke keer maar een haar of ik heb het snoer in de schaar. Zoonlief komt een kijkje nemen. Waarom span je geen lijntje mam, zie je hoe scheef je gaat, je kan dat niet op het oog sist hij mij toe tijdens het weglopen. Ik doe net of ik niks hoor en ga door met deze rotklus. Net als ik mijn rug strek hoor ik achter mij, mag ik je een tip geven. Nee dat mag niet, je mag het wel van mij overnemen. Nee liever niet zegt manlief, ik ben niet zo van de tuin maar je moet de snoeischaar van de heg afhouden anders snoei je niet recht en het verlengsnoer moet je over je schouder hangen anders heb je hem straks in de schaar. Dat eerste hoor ik al jaren, de snoer tip neem ik ter harte. Even later hoor ik de mannen lachend zeggen, even kijken of we je nog kunnen pesten….gelukkig ze hebben koffie. Ik ben blij als de klus geklaard is en alles aan geveegd kan worden. Het begint wat te lijken. Op naar het tuincentrum voor het leuke gedeelte, flink veel fleuropjes halen. Ik laad de kar vol met lavendel, een bolmargriet, vlijtige liesjes en voor aan de veranda witte geraniums. Alle potten worden voorzien van een vrolijk plantje. De bankkussens worden van zolder gehaald en de accessoires sieren de veranda. Het is half 8 als het tuingereedschap is opgeruimd, de tuinafval in de container zit en we zitten te genieten van de vrolijke plantjes in de keurige tuin. Het enige “moment” dat ik de tuin TOP vind.
Want vanaf morgen groeit de buxus scheef, groeit het onkruid als kool. Stel ik het onkruid wieden keer op keer uit. Moet ik elke avond met tientallen gieters langs de dorstige vlijtige liesjes en hoor ik zeker 1 keer per week als je nou een lijntje had gespannen .……..
Later M@rina!

Nog meer minuutjes van op minuutvanmarina , gezellig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten