donderdag 13 september 2012

Eindelijk een vakantiegevoel.

Afgelopen dinsdag is het precies 10 weken geleden dat de “groep van elf” zo noem ik ze maar even met rood verhitte hoofden komen binnen vallen. De laatste overgangstoets van het schooljaar is gemaakt en over anderhalf uur moeten de boeken worden ingeleverd. Her en der liggen overvolle rugtassen met de boeken waar ze het afgelopen jaar door heen zijn geworsteld. Heerlijk in het zonnetje aan een lange tafel stort de “groep van elf” zich op een enorme stapel pannenkoeken met stroop.Dat is traditie, de laatste schooldag vieren “met pannenkoeken eten” en iedereen is welkom.
Anderhalf uur hebben ze de tijd om even lekker te eten, na te stressen over de toetsen en de boeken inlever klaar maken. Sommigen verdwijnen nog even naar de pinautomaat zodat “de boete” betaald kan worden. Havo 3, bijna Havo 4, de zomervakantie is bijna begonnen. Geen lessen of toetsen meer. Alleen nog sportdag, zenuwen voor de rapportenvergadering, de jaarafsluiting en het aller belangrijkst het rapport ophalen. Ik hoor ze opgewekt alle voordelen van de vakantie opnoemen; 9 weken lang niet naar school, geen toetsen, geen huiswerkgezeur, niet door de regen fietsen, geen buitengym. Talloze afspraken worden er gemaakt om de 9 weken door te komen. We sms’en, we msn’en, we gaan naar DMD, zwemmen, vakantiewerk, op vakantie, uitslapen, logeren, filmmiddagen, volgens mij wordt het tijd te kort. 9 weken lang hoor ik: Mam kan jij ons uit Friesland halen we gaan kamperen bij M, mogen ze hier wel blijven slapen, we hebben een feestje bij L., we gaan shoppen hoor, hebben wij zondag ook wat of mag ik mee naar Scheveningen. Hoe laat moeten wij van DMD thuis zijn? Tijdens de laatste week vraag ik voorzichtig of er al wat opgeruimd is en of ze haar bureau alweer kan bereiken? Ik durf geen kastdeur zomaar open te doen wie weet wat er allemaal uitrolt, het halve Schevening’s strand ligt onder het bed en als er niks moet ligt iedereen de halve dag in bed. De wekker zet ik met DMD op verschillende tijden om te checken of pubers en logees allemaal weer veilig in de herberg zijn aangekomen. De telefoon pak ik af en toe gekscherend op met Herberg Het Centrum, Taxibedrijf Marina of met de Catering Service. De weken zijn omgevlogen en ondanks de kwakkelige zomer zijn er toch lekker veel ijsjes verkocht door oudste, kleding verkocht door jongste en buiten het vakantiewerk om was het een zomer van feestjes en gezelligheid! Maar jippie na 10 weken heeft moeders vakantie ze is weer baas in eigen huis en heeft af en toe de tv weer tot haar beschikking.Ik ga dit schooljaar vast wel zeuren of er nog huiswerk gemaakt moet worden, ik zal vast een keer te vroeg wekken. Of paniekerig roepen; Jullie komen echt te laat! Om gezond te blijven ga ik de broodtrommel weer feestelijk en gezond vullen! Sorry Dirk en Jumbo! Maar ik hoef geen wekker meer te zetten om er zeker van te zijn of onze pubers inclusief pubermeiden van andere bezorgde vaders en moeders veilig na DMD thuis zijn gekomen.Voorlopig ben ik even geen taxichauffeur voor feesten en partijen van Overijssel tot Friesland.Ik ben geen stelten meer nodig om over de luchtbedden en de vele kleren heen te stappen. Ik zie geen Schevenings strand meer onder het bed liggen.Het bordje Taxibedrijf haal ik van mijn auto, ik schrijf de herberg weer even uit bij de Kamer van Koophandel en de Catering Service koopt weer met enig beleid voor een week tegelijk in.Het is voor moeders weer gewoon maandag poetsdag, dinsdag en woensdag werkdag, donderdag boodschappen dag en vrijdag een blog en van alles en nog wat dag. De drie R’s van Rust Regelmaat en Reinheid geven weer een beetje structuur in Huize Marina. Eindelijk een vakantiegevoel. Tot later M@rina *DMD = een pleinen festival in de stad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten