vrijdag 31 augustus 2012

Eerst de bessenstress.............

De buurvrouw van de apotheek vind onze balie zo na de verbouwing wel erg kaal en ongezellig. Vinden jullie het goed dat ik zo een bos bloemen uit de tuin kom brengen. Nog geen kwartier later staat buurvrouw in de apotheek met een prachtig boeket bloemen gerangschikt in een al even prachtige vaas. Wij zien o.a. schitterende pioenrozen, vrouwenmantel en een forse tak rode besjes.
Terwijl collega al besjes begint te snoepen uit het boeket brengt het mij weer terug naar zo’n 3 jaar geleden. Tegen buurvrouw van de apotheek doe ik mijn beklag over het gemis. Onze kindertuin met schommel, zandbak, gras en bessenboompjes heeft plaats gemaakt voor veranda met loungebank en terras met bloemen zoals Annabel’s, vrouwenmantel, lavendel maar geen bessenboompjes meer. En dat ik de rode bessenstress zo vlak voor de vakantie eigenlijk best mis. De stress rond de bessen kwam vooral doordat alle besjes bijna tegelijk rijp zijn. Het plukken, ritsen, verwijderen van blaadjes en andere rommeltjes is best wel een heel karwei. Meestal 3 kilo besjes en dat samen met 3 kilo geleisuiker geeft 6 kilo heerlijke jam. Gustav en Marjolijn namen dan altijd een pot feestelijk in gepakt met een mooie lepel dieprood van kleur mee naar school voor de liefste juffen van de wereld. Maar dat hele karwei moet eigenlijk in 1 middag gedaan worden. De rode besjes waren meestal rijp in de laatste schoolweek waarin talloze karweitjes afgewerkt moesten worden. De 6 potten op rij gaf dan wel veel voldoening maar toch ook wel een beetje bessenstress. Maar buurvrouw heeft raad. Je moet even aan buurman Dokter S vragen of je zijn besjes mag plukken. Er zitten kilo’s aan zijn struiken en de spreeuwen eten alles op. Eeuwig zonde. Dat laat ik mij geen twee keer zeggen. Als de dag erna Buurman Dokter S bij ons in de apotheek koffie komt drinken gooi ik een balletje op. Het is een heel goed idee want er zit nog minstens een 10 liter emmer vol aan en de spreeuwen vreten alles op. De donderdag kom ik er niet aan toe maar vrijdagochtend vind ik dat Gustav best even mee kan bessen plukken. Wij voelen ons een beetje vreemd achter het huis van buurman Dokter S en beginnen voorzichtig te plukken. De spreeuwen hebben flink hun best gedaan maar er zit nog genoeg aan. Gustav zit na 5 minuten lekker aan de waterkant kikkers te kijken en vooral te twitteren. Maar ik kan er maar geen genoeg van krijgen.
Een trosje hier een trosje daar en op mijn knieĆ«n kruip ik over het paadje onder de struiken. Een hele emmer vol gaat niet lukken maar ik ben heel te vree met mijn emmer bessen. We wissen alle sporen uit. Om nu alles plat gelopen en beschadigd achter te laten komt niet zo heel leuk over. ’s Middags loop ik even de apotheek binnen en voordat ik wat kan zeggen roept mijn collega heb je buurman Dokter S nog gezien of gesproken. Hij kwam hier net zeggen dat je geen besjes meer hoeft te plukken. Je bent te laat. Heel vervelend maar de spreeuwen hebben vanmorgen een feestje gehouden en alle besjes zijn op. Er zit geen besje meer aan de struik. Ik moet even denken en begin te lachen, ik was die spreeuw ik heb vanmorgen alles geplukt. Ik loop meteen door naar de praktijk van buurman Dokter S. Marina het is heel jammer heb je je collega’s al gesproken. De spreeuwen hebben vanmorgen alle besjes opgegeten echt tot aan de laatste bes aan toe. In twee dagen tijd hebben ze alles geplunderd. Er zit niks meer aan. Die spreeuwen dat waren Gustav en ik wij hebben vanmorgen alle besjes geplukt. Buurman Dokter S snapt er niks van, geen voetsporen, geen takjes geknakt hoe heb je dat gedaan? Wij hebben keurig alle sporen uit gewist en dinsdag breng ik je een pot heerlijke jam! Maar eerst de bessenstress! Tot later M@rina

1 opmerking:

  1. Wat ben je toch altijd goed om de huidige belevenissen te plaatsen in het verleden of juist omgekeerd. En zo gaat er een potje jam niet meer naar de liefste juf maar naar de buurman van de apotheek, Dokter S. ( en misschien ook wel eentje naar een lieve collega van de apotheek..)

    BeantwoordenVerwijderen