Wanneer ik bij de cadeau winkel wordt verleid door een
jurkje vertel ik dat ik jarig ben en dat dit het perfecte feestjurkje is. Bij
het afrekenen stopt hij, heel lief, een bon voor 20% korting
op mijn volgende aankoop tussen het jurkje. Thuis gekomen ligt er een handgeschreven felicitatiekaartje van de kledingzaak om de hoek op de deurmat! Klantenbinding noemen ze dat. Dat
is marketing zegt jongste die Fashion en Management studeert. Tijdens de koffie
hebben wij het er over, dus de marketing werkt. In deze tijd van moordende concurrentie
en webwinkels moet je als ondernemer extra je best doen.
In de apotheek is het niet anders. Wij
mogen geen 20% korting op medicijnen geven of gratis een doosje paracetamol schenken
bij aankoop van een tube Midalgan.
Hoe zit dat nou; vroeg gister een cliënt aan de balie…….Ik
kreeg een brief om mij over te schrijven naar een andere apotheek. Dat wil ik helemaal niet, wat zijn de regels eigenlijk?
Hoe maken jullie reclame?
Toen ik 28 jaar geleden begon hadden wij te maken met
Particuliere en Ziekenfondspatiënten. De recepten van Particulieren werden in
kleine mapjes op alfabetische naam volgorde van cliënt opgeruimd zodat ze
gemakkelijk terug gezocht konden worden.
De ziekenfonds recepten werden per dag op receptnummer op geruimd in een archiefdoos.
De particulieren waren de Koningen en Koninginnen van de
apotheek. Ze mochten zelf weten naar welke apotheek ze gingen en ze hadden de
luxe dat de herhalingen via het uitgeschreven recept mocht gaan.
Er is heel wat verandert door de jaren heen.
De apotheek staat niet meer vermeld op de zorgpas.
Aardig toch? |
En sinds 1 januari
2006 mag je zelf weten naar welke apotheek je gaat.
Stel dat je in Utrecht woont en in Meppel werkt, tijdens
de lunchwandeling mag je gerust je medicatie bij de apotheek om de hoek van je
werkplek halen.
Het is wel handig om je medicatie-overzicht mee te nemen
in verband met de medicatiecontrole. Er gaat een passanten fax naar je eigen
apotheek zodat de medicatie bewaking optimaal blijft.
Hoe zit het nou met de marketing van de apotheek?
Wie zaait zal oogsten!
De medewerkers van de apotheek zijn het visitekaartje!
Wij assistenten moeten onze stinkende best blijven doen
zodat de cliënten blijven kiezen voor de apotheek waarvoor jij werkt.
In de brief waar cliënt het over had staat de volgende zin;
Wij zijn vanaf dan de apotheek waarmee uw huisarts verder gaat....................
Wij zijn vanaf dan de apotheek waarmee uw huisarts verder gaat....................
De Cliënt is de baas, hij mag gaan en staan waar hij wil!
Geen ziekenhuis, huisarts, tandarts, buurtzorg of wie dan ook mag jou verplichtten om naar een bepaalde apotheek te gaan!
Vrije apotheekkeuze noemen ze dat!
Ga vooral naar de apotheek waar je je thuis voelt!
Ga vooral naar de apotheek waar je je thuis voelt!
Tot later M@rina!
Ja....en daarom blijf ik lekker bij de meisjes van apotheek Oosterboer :-)
BeantwoordenVerwijderen