zaterdag 28 maart 2015

Ergens, vast wel........

Het is vrijdag en mijn to do lijst is enorm. Ik begin met een boodschappenlijst te maken voor een kamer vol visite die begint met koffie en taart en die ik daarna wil laten genieten van een tafel vol lekkere hapjes. Jongste wordt 18 en dat gaan we vieren. Geen kindertaarten meer. Dat heb ik mis. Een barbie-taart met een jurk van Dior die dan gemaakt is van fondant in leuke pastelkleurtjes is haar wens. Dat zie ik niet zitten, dan maakt ze haar eigen verjaardagstaart wel.
Wie weet heeft Dior belangstelling..
Wat een geluk dat we tegenwoordig twee uur gratis mogen winkelen bij AH. Ik heb de boodschappenlijst namelijk op volgorde van de gerechten gemaakt en niet op volgorde van de winkel schappen. Ik loop met mijn winkelkarretje zeker één dag van de Nijmeegse vierdaagse voordat ik alles heb afgestreept.
Thuis begin ik meteen met de voorbereidingen, de oven staat non stop aan en de pittige gehaktballetjes draai ik tussen door. De één na de ander komt thuis en staat tegen de verwarming aan geleund zijn zegje te doen. Ik ga stug door met roeren en bakken. Tussendoor natuurlijk eten, koffie drinken en weekend vieren.
Rond middernacht duiken we erin, de wekker staat op tijd want ik moet nog 1 keer samen met jongste naar de winkel zodat de jurk van Dior gemaakt kan worden en niet te vergeten bubbels mee te nemen voor het allereerste legale drankje.
Wanneer de appeltaart de oven in gaat fietsen wij gauw naar de winkel.
10 minuten voor het eind van de baktijd zijn we terug. Jongste gaat beginnen met de jurk van Dior. De keuken is zo langzamerhand een chaos. De bakblikken liggen onder de tafel om af te koelen en de keuken heeft een witte waas van de poedersuiker die nodig was voor de boter crème. Alles wat je vastpakt kleeft en bij elke stap die ik zet hoor ik een zuigend plakkend geluid. Over schoenen gesproken, ondertussen loop ik op crocs, ze lopen lekker en kunnen tegen een stootje. Terwijl jongste  aan het bloemetjes steken is ga ik op zoek naar passende schalen bij de gerechten.
Het is half 4 wanneer ik een whapje krijg van vriendin die ook druk aan het bakken is voor haar jarige. Jij bent zeker al klaar? Nou niet echt! Wanneer ik in de kamer kom valt mijn oog op 5 paar schoenen, halve zak pistachenootjes, kranten en de lege bierflesjes van de vrijdagavond. Waarom ruimen ze dat niet zelf op. Alles wat niet in de kamer hoeft te zijn inclusief mijn strijkmand breng ik gauw naar boven. De bedden liggen vol kleren want wat doen wij aan. Boven hoeft gelukkig niemand te zijn.
Rond 4 uur zien de taarten er prachtig uit en staan alle schalen klaar. De stofzuiger en de dweil gaat erdoor en we springen onder de douche. Gelukt! We zijn er helemaal klaar voor als de deurbel gaat.
Het is Opa in muziek uniform hij komt rechtstreeks van een concert.
Kan ik mij boven ergens verkleden vraagt Opa.
Ergens, vast wel…….

Later M@rina!

See you!  minuutvanmarina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten