donderdag 2 april 2015

Haar mond lijkt wel een kauwgombolautomaat.....

Het was er nog steeds niet van gekomen, een zak paaseitjes kopen voor in de glazen bokaal. Deels voor de sier en deels voor het lekkere natuurlijk.
Wanneer eind december alle Sinterklaas snoepzooi eindelijk uit de winkels zijn duurt het niet lang voordat de paaseitjes in het schap liggen. Het maakt geen bal uit of Pasen nu vroeg of laat valt vanaf februari kun je er niet meer om heen. Vrolijke kleurtjes zilverpapier verhullen heerlijke chocolade in vele soorten en smaken met de zaligste vullingen. Regelmatig maakten wij een wandeling langs de etalage van banketbakker Amoureus waar het marsepeinen varken plaats had gemaakt voor de kunstig versierde paaseieren en vogelhuisjes van chocolade. De glazen bokaal vulde ik met gemengde paaseitjes en elke middag uit school mochten ze er één bij de thee.
Pleegde ik tijdens de zwangerschap van oudste bijna een moord voor een beker Chinese tomatensoep, tijdens de zwangerschap van jongste kon ik chocolade niet weerstaan. De zwangerschap ging niet zonder slag of stoot zodat er regelmatig iemand voor mij boodschappen deed. Op het boodschappenbriefje schreef ik steevast een zak minimarsjes of milky way’s.
Rond de paasdagen werd jongste geboren, het leek mij leuk om het kraambezoek gezellige zakjes met paaseitjes mee te geven als bedankje. Tijdens het inpakken en versieren van de zakjes werden alle smaken geproefd. Nu las ik dat de smaak van de baby zich rond de twaalfde week al ontwikkelt in de baarmoeder, wanneer de moeder gedurende de zwangerschap gevarieerd eet went het kindje in haar buik al aan verschillende smaken…….
Zou het toen mis gegaan zijn met jongste. Oudste is gek op Chinese tomatensoep. Maar voor jongste ligt de chocolade nergens veilig. Tijdens mijn maandag poetsdag kom ik regelmatig achter de bank,  in een bloempot of onder het bed chocoladepapiertjes tegen. Mijn op verjaardag gekregen deftig doosje met handgemaakte bonbons is ineens op 1 bonbon na leeg. Jaren geleden, ze was een jaar of twee denk ik, was ze heerlijk aan het spelen in de kamer. Ik hoorde haar vanuit de keuken scharrelen en keuvelen tegen haar poppen. Voorzichtig keek ik om het hoekje toen het ineens erg stil was in de kamer.
Ze zat boven op de eettafel met tussen haar korte beentjes de enorme bokaal met paaseitjes. Rondom lagen stukjes glimmende zilverpapiertjes in verschillende kleurtjes.Verschrikt keek ze mij met haar grote ogen en een paar bolle wangen aan. Wanneer ik naar haar toe loop en haar wangen tussen mijn duim en wijsvinger vastpak voel ik de paaseitjes.
Doe je mond eens open zeg ik, ondertussen een beetje knijpend in haar wangen.
Haar mond lijkt wel een kauwgombolautomaat waar ik net een kwartje in heb gegooid.
Met grote kracht vliegen uit dat hele kleine mondje een stuk of 4 paaseitjes door de lucht.
Beetje jammer voor jongste, het chocoladefestival is maar van korte duur.
Later M@rina!

Welkom op de Facebook pagina minuutvanmarina !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten