zondag 8 juli 2012

Afscheid nemen.............

Afscheid nemen, klinkt nogal heftig. Valt mee.. Ik denk zelfs dat het mij heel veel vrije tijd oplevert. Alweer 15 1/2 jaar geleden ging ik met oudste voor het eerst naar de peuterspeelzaal. Ik zie hem nog zitten wachten op de onderste traptrede. Fleurige blauw/rode jas en rode broek aan met een paar koddige stevige beentjes met op zijn rug "Lievebees". Lievebees het rugtasje voor wat drinken en een koekje.
Het gaat gebeuren Gustav gaat naar de peuterspeelzaal. Een nieuw tijdperk voor moeders voortaan vier keer per week op de klok letten. Namelijk brengen en halen op de dinsdagmiddag en de donderdagochtend! Het eerste jaarlijkse peuterfeest heeft als thema "Het circus". De naaimachine gaat op tafel en het eerste clownspakje wordt gemaakt. 1 1/2 jaar later gaat oudste naar de basisschool en jongste Marjolijn staat nu zenuwachtig te wachten op haar grote dag. De komende jaren staat in het teken van: brengen, halen, afspreken om te spelen, verjaardagsfeestjes organiseren, traktaties bedenken, schoolfeestjes met diverse thema's en dan de diverse nieuwsbrieven met hulpmoeders gezocht. De naaimachine staat regelmatig op tafel voor kleding voor ridderfeesten, een jonkvrouw, kwebbel, het berenpak, een Indiaan, Pipi Langkous noem maar op.
Deze moeder wil graag zien wat er om haar heen gebeurt zodat het formulier voor hulpmoeders ingevuld en wel retour gaat naar de school. Hulpmoeder kan je zijn in allerlei soorten en maten wat is er veel te doen. Wandelen over het vlinderpad, naar de bakker kijken hoe zoete broodjes gebakken worden, groepen begeleiden tijdens sportdag in de brandende zon of in de stromende regen, wandel4daagse 5 of 10 km het maakt niet uit als het maar gezellig is, leesmoeder, timmermoeder, documentatiemoeder, elke vrijdagmiddag is het knutselen een feest. Poppenhuisjes van schoenendozen maken, Vaderdag en Moederdag cadeautjes. Kleien dat is niet mijn hobby, papier-maché daarentegen heeeerlijk. Opeens is het zover oudste gaat naar de Middelbare! En voor dat ik het wist ging jongste erachter aan. Dat gaat mij vrije tijd opleveren dacht ik zo. Maar er komen weer briefjes mee van school voor de ouderraad, het ouderpanel, dag van het onderwijs, dag van de dialoog noem maar op. Ach waarom niet? Ik hoef niet meer te brengen en te halen en geen verkleedkleren meer te naaien. Bovendien is het fijn om te weten wat er leeft op school, we stappen in de nieuwe wereld van de Ouderraad op de Middelbare. Ondertussen alweer 6 jaar lang 6 keer per jaar vergadert te hebben met de ouderraad, chocomelk te hebben geschonken op de dag voor de kerstvakantie, een roos gegeven aan de trotse geslaagde tijdens de diplomauitreiking fietste ik twee weken geleden met een prachtig boeket bloemen en de lieve woordjes nog na klinkend in de oren van collega ouderraad lid naar huis. Oudste gaat namelijk de Middelbare verlaten voor de Hogeschool 22 km verderop. Na 15 1/2 jaar vrijwilligerswerk op school neem ik afscheid van het hulpmoeder zijn. Op de Hogeschool zijn ze denk ik geen hulpmoeders nodig. Zoonlief bekijkt mijn prachtige boeket en vraagt mam wat is jou volgende project? Wat bedoel je? Nou wat ga jij nou doen, wat is jou volgende project? Guus ik weet het! Ik ga starten met deze blog wie weet hoeveel gezelligheid het me brengt(-; Tot later M@rina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten