woensdag 28 januari 2015

Bukken doet besparen......

In januari neem ik mij steevast voor om eerst de voorraad aan zakjes en pakjes uit de kast te gebruiken voordat er weer van alles wordt aangeschaft. We kopen ingrediënten bij de pakjes en zien de voorraad langzaam slinken in de kast. Helaas is dit jaar amper begonnen en ik beland in de lappenmand. Ik had totaal geen behoefte aan koken en eten. De boodschappen doen gaat even niet lukken.  We vinden nog talloze zakjes rozijnen, aangebroken verpakkingen zelfrijzend bakmeel, goudrenetten, blikjes mais, doperwtjes en nog een handje vol sperziebonen. We komen een heel eind tot aan het weekend. Manlief heeft in geen tijden boodschappen gedaan maar moet er nu toch echt aan geloven. Samen met oudste gaat hij op stap naar onze vaste supermarkt waar je zo handig kunt scannen.  Maar dan moet je wel de bonuskaart mee geven.
600 gram 2,61
Bij boodschappen boven de 15 euro mag je gratis parkeren,  je moet niet vergeten het parkeerkaartje te laten scannen door de kassière. Waar maak ik mij eigenlijk druk om.  Dat mijn mannen nooit bij de supermarkt komen ligt niet aan de mannen. Dat ligt dom weg aan mezelf. Ik ben een control freak van het ergste soort. Daardoor bepaal ik ongemerkt wat er gegeten en gedronken wordt in Huize Ebbers.
Wat voor smeersel er op de toastjes gaat en of het een shippie en een dippie wordt of een bus pringles. Niks en niemand heeft er ooit over geklaagd dat we hooguit eens in de 3 maanden een patatje eten. Deze rolverdeling is zo gegroeid door de jaren heen. Mijn mannen kennen mij en vragen om een boodschappenlijstje. Ze willen straks niet thuis komen met een kratje boodschappen en een hoop gezeur krijgen over wat er allemaal niet goed is.
600 gram 1,51
Ik kan even niet zo goed denken en kom niet verder dan closetpapier, karnemelk en groente. Bedenk maar wat. Vanuit de winkel krijg ik een Whap met afbeelding. Manlief met de bril op het puntje van de neus en een brede grijns. In zijn hand mijn enorme boodschappenlijst.  Met de vraag of de AH al lang verbouwd is, ze dachten even dat ze bij de Wall Mart waren. Sinds wanneer de groente aan het begin en niet bij de uitgang staat. De mannen zijn nu helemaal in de war met een knipoog. Met veel lol komen ze thuis en de koopjes worden uit gestald. De yoghurt en karnemelk zijn van het merk de Zaanse Hoeve. Weet je hoeveel dat scheelt. Een Groninger worst voor de zaterdagavond. Waarom neem jij nooit Hamka’s mee. Wist je dat Duo Penotti een euro duurder is dan de AH basic hazelnootpasta. Morgen eten we hutspot met “verse rookworst”. De kassabon krijg ik van oudste om alvast te bestuderen wat voortaan goedkoper kan. Volgende week weer vraag ik. Nou, nee, ze wilden er geen gewoonte van maken. Nu ik weer op de been ben denk ik dat we gauw weer vervallen in het oude patroon. Maar ik zal er voortaan aan denken; Bukken doet besparen!
Later M@rina!

Welkom op de Facebook pagina! minuutvanmarina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten