woensdag 20 januari 2016

Best vol te houden zo'n maandag-koffie-poetsdagje...

Mijn wekker staat vroeg omdat jongste de trein van 10 voor 7 moet halen. Ze heeft tegenwoordig haar eigen wekkerservice “extra vroeg”.  Althans voor mij. Normaal zou ik daar niets van merken maar nu nergens spullen staan en het plafond uit de keuken is klinkt het hol en wordt ik om kwart voor 6 wakker door druk gekwebbel. Een kussen op mijn hoofd doet mij nog een klein half uurtje genieten van mijn warme bedje. Mijn maandag poetsdag ziet er voor de derde achtereenvolgende week toch wel heel anders uit dan normaal.
Broodje hagelslag....
Als jongste vertrokken is ga ik op mijn gemakje met een lekker kopje thee en een broodje hagelslag de krant spellen. Nog een half uurtje en de bouwvakkers gaan aan de slag. Het is hier een komen en gaan van vakmensen. Vandaag hebben we timmermannen, een loodgieter en de tegelzetter. Ieder zijn ding. Ik trek mij terug in mijn tijdelijke Living. Ik heb tijd genoeg, nu ik niet hoef te poetsen. Op mijn gemakje was ik de koffie kopjes, bordjes en de twee pannetjes af. Wanneer ik het afwasbakje en de afwasborstel heb opgeruimd kan dezelfde tafel gebruikt worden voor het opvouwen van de was. Rond de klok van half 10 zet ik met liefde een lekker bakkie voor de mannen. Zonder koffie ben je nergens.
Allerhande uit 1988
Als de schaft voorbij is ga ik verder met het ordenen van recepten. Mijn opruimhormoon moet er voor zorgen dat mijn bak met uitgescheurde toprecepten en alle bewaarde Allerhande’s  vanaf het jaar 1988 nu eindelijk worden geordend. Tijdens het sorteren zie ik in gedachten de diverse feestjes en partijen voorbij komen. Ik hoef niet meer te knippen, te plakken of te scannen. Op de website van AH kan ik heel eenvoudig het hartje bij mijn favoriete recept aan vinken. “Toegevoegd aan mijn recepten” verschijnt vervolgens in beeld. Onverwachts komen vriendinnen poolshoogte nemen in mijn tijdelijke Living. Nu ik op maandag niet hoef te poetsen heb ik vast tijd voor koffie en een lekkere mee gebrachte koek. Met zijn drietjes doen we een bouwrondje en maken we het de mannen niet gemakkelijk.
Tijdens het koffieleuten in mijn tijdelijke Living wandelt zo nu een dan een bouwvakker langs om gebruik te maken van het toilet. Regelmatig verschijnt opperbaas om het hoekje voor een kort overleg. Best vol te houden zo’n “maandag-koffie-poetsdagje”.  Ondertussen zijn er 216 recepten op geslagen in mijn kookschrift. De papierbak raakt langzaam voller en voller. Nog 1 stapel te gaan. Ik kan niet wachten tot de keuken met alle toeters en bellen er staat. Voorlopig verblijf ik nog wel even in onze tijdelijke Living en moet ik het doen met eenvoudige potjes op het campinggasstelletje.
Tot later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten