woensdag 26 november 2014

Pats verzenden...................

Liever een vechtouder dan geen ouder aldus Gerwin van der Werf, muziek docent en columnist in Trouw. HAVO is allang geen uitdaging meer lees ik in dezelfde krant.
Het doet mij aan een voorval van enkele jaren geleden denken.
Oudste heeft een leuke huiswerkopdracht voor Natuurkunde. Winegums maken. Wanneer je de opdracht maakt krijg je 1 bonuspunt op de toets over het hoofdstuk. Wij maken er een leuk middagje kokkerellen van. De ingrediƫnten zijn makkelijk aan te schaffen, het recept daar en tegen is niet zo eenvoudig. Er staan 2 pannen op het vuur die tegelijkertijd de juiste temperatuur moeten hebben om samen gevoegd te kunnen worden. Ondertussen wordt in een derde kom zorgvuldig de honing afgewogen. Na het mengen schenkt oudste het voorzichtig in een zeevruchten ijsblokjes vorm. De rest strijken we uit op de bakplaat zodat er voor iedereen een blokje is om te proeven. Trots gaat hij naar school met een trommel vol rood glimmende winegums. Gedesillusioneerd komt hij aan het eind van de middag terug. Ik krijg er geen punt bij. Geen punt erbij?
De docent vond ze niet lekker…..Pardon, deze moeder knalt bijna uit elkaar. Hoeveel kinderen hadden winegums gemaakt vraag ik. Alleen Tim, die krijgt er ook geen punt bij ze waren kleverig. Jullie hadden elk 2 punten moeten krijgen alleen al omdat je de moeite hebt genomen om ze te maken! Eigenlijk wil ik meteen in de pen klimmen, ik beheers me,  we wachten de toets af. Twee weken later krijgt hij de toets terug,  geen punt erbij. Ik spring achter mijn laptop, welke achterlijke docent gaat zo om met zijn pupillen. Ik prijs de beste man eerst de hemel in, wat een voorrecht om les te mogen geven met zulk prachtig lesmateriaal. Met deze boeken kun je de leerlingen inspireren voor het vak Natuurkunde. En dan barst ik los. Over smaak valt niet te twisten, de honing die wij gekozen hebben was de goedkoopste omdat ik geen 4 euro over heb voor een pot honing. De wegingen zouden niet kloppen? Beste meneer ik werk al tig jaar als apothekersassistente, ik heb al zijn wegingen gecontroleerd. Wat ontzettend jammer dat u deze 2 leerlingen geen 2 bonuspunten hebt gegeven omdat ze de moeite hebben genomen om een hele zondagmiddag in de keuken door te brengen voor deze opdracht. Wellicht had dat andere leerlingen gemotiveerd om de volgende keer hun stinkende best te doen.
Ik ga ervan uit dat de punt er alsnog bij  komt, ik hoor graag van u.
Pats verzenden……per omgaande krijg ik bericht terug, inderdaad over smaak valt niet te twisten, inderdaad we werken uit prachtige boeken. Ik heb vast mijn dag niet gehad , dit had niet mogen gebeuren. Staat u mij toe dat ik beide jongens morgen excuses maak en de punt alsnog geef. Wilt u niet tegen de jongens zeggen dat u gemaild hebt……..
Volgens mij valt het met de lesstof van de HAVO wel mee het is maar wat je ermee doet vind deze ………..
Later M@rina!

Recept Winegums
Je heb het volgende nodig: water - gelatine - poeder van trilpudding (Trix) - suiker - honing - vruchtensiroop 
Doe het volgende in een pan: 4 eetlepels water, 30 gram gelatine en 10 gram Trix. Verwarm alles heel voorzichtig. Het mag niet koken.
In een andere pan doe je 2,5 eetlepel water en 5 eetlepels suiker. Voeg vruchtensiroop toe voor de smaak en de kleur. Verwarm het voorzichtig. Zodra het kookt de pan van het vuur nemen en de inhoud uit deze pan in de andere pan gieten. Doe er ook nog een half kopje (96 g) honing bij. Nu alles heel goed roeren. Giet kleine beetjes van het mengsel op aluminiumfolie of in een vorm. Laat de winegums een tijdje "uitharden". 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten