maandag 13 mei 2013

Gaat Anouk ons redden?

Wanneer de Zweedse groep ABBA met het nummer Waterloo in 1974 het Eurovisiesongfestival wint breken ze wereldwijd door. Jaar naar jaar scoren ze grote hits. Ook ik ben helemaal gek van Agnetha, Björn, Benny en Anni-Frid. Van mijn zakgeld koop ik een ABBA boek waar je plaatjes voor kunt verzamelen. Bij Bakker Klompie koop je voor 25 cent een pakje kauwgum met daarin 4 ABBA plaatjes. Voor de winkel lag het bezaaid met lege zakjes want buiten gekomen wilde je meteen weten of de ontbrekende nummers er in zaten.
Dat jaar eindigt Nederland met Mouth & MacNeal op de derde plaats. Niet slecht. In 1974 ben ik 8 jaar en kan mij de ruige Mouth en de fragiele MacNeal met hun liedje “Ik zie een ster” nog heel goed herinneren. De stekker van de stofzuiger is mijn microfoon en de glazen deurtjes van het wandmeubel mijn spiegel. Ik dans en zing wat af. Voor het eerst mag ik opblijven en het lijkt wel oudejaarsavond. Op de tafel staan pinda’s, blokjes kaas en droge worst. Wanneer de Eurovisie tune stopt galmt de stem van Willem van Beusekom door de kamer en zit iedereen in luister en kijk stand. De dresscode van het public is deftig, lange avondjurken, prachtige sieraden en hoge hakken. Geweldig om naar te kijken en onbereikbaar voor mij als 8 jarige.
Een live orkest onder leiding van Harry van Hoof met echte violen is helemaal te gek. Als ik later groot en rijk ben dan ga ik in de allermooiste jurk op hoge hakken en een glimmende ketting naar het songfestival. Jaren lang blijf ik thuis voor het songfestival. Ik kom steeds een beetje dichter bij “later als ik groot ben en misschien wel genoeg geld heb” om heen te gaan. Maar door de jaren heen is er helaas veel verandert. De stem van Willem is vervangen door o.a. Paul de Leeuw en Cornald Maas die na afloop berispt moesten worden vanwege hun ongepaste uitspraken. Het orkest met Harry van Hoof heeft plaats gemaakt voor achtereenvolgens een cassettebandje, dvd en nu een USB Stick. En de kleding woww sommigen zien er niet uit, zo durf ik nog niet naar de AH te gaan.
Zowel in het publiek als op de bühne bloot, rafelig, spijkerbroek, ordi en dan Rafaella in “ jarretel” erger kan toch niet. Niks geen sjieke jurken of prachtige sieraden meer anno 2013.Over de jurering maar niet te beginnen. Het weekend van 18 mei ben ik aan het kamperen. Zou er op de camping net zoals met voetbal een groot scherm neer gezet worden. Ik denk het niet. Gaat Anouk het Eurovisiesongfestival redden? Persoonlijk vind ik “Birds” een geweldig lied en Anouk een steen goeie zangeres. Ik wens haar zeker suc6. Maar eigenlijk denk ik dat wij Nederlanders wijs moeten zijn en er geen geld meer in moeten stoppen. De tijden zijn veranderd en ik geloof niet dat het Eurovisiesongfestival nog van deze tijd is.
Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten