zondag 15 maart 2020

#Hamsteren, Hoe overleef ik in de keuken......

#Hamsteren


Voor de doorsnee Nederlander geldt nu;
Hoe overleef ik in de keuken…..met al mijn gehamsterde zakjes en pakjes.

De persconferentie vanmiddag roept ons op om veel tijd in en rondom huis door te brengen. Hoe ga ik dat doen, elke dag uitslapen, alles op zijn beloop laten, morgen is er weer een dag…….

Nee dat gaan we niet doen, we houden rust, regelmaat en reinheid. Structuur en duidelijkheid. Tijd voor klusjes die ik al tijden wilde doen.
Vandaag heb ik mijn “bloemenschoen” gepoetst. Zonde van de tijd vind jongste want ze zijn niet meer van nu. Raar, regelmatig doe ik met haar rondjes kringloop en roept ze regelmatig, kijk, leuk, vintage. Ik vind mijn bloemenschoen echt vintage, ze staan super leuk bij mijn groene blouse en ze lopen nog lekker ook. Dusss

Het Coronavirus heeft ervoor gezorgd dat ik zieke en thuiswerkende volwassenen heb. Ik was, ik maak schoon, ik verzorg, ik pak de vaatwasser in en weer uit, ik haal bedden af en maak ze weer op, ik maak bakjes fruit en zet verse kopjes thee. Zorg voor gezond eten, we eten niet op de bank maar aan tafel en wij nemen de tijd……want tijd hebben wij genoeg nu wij niet dagelijks in de file staan.

Ik overleef door lekker te koken en te bakken met leuke recepten die ik
tegenkom of zoek recepten bij de ingrediënten die ik nog ergens had liggen. Je weet wel gehamsterde pakjes en zakjes die bijna over datum zijn. Nu hamster ik altijd een voordeelverpakking mais, 3 blikjes voor €1,85. In de zomer maak ik van mais samen met ijsbergsla, meloen, tuinkers, ui, paprika en sinaasappel een heerlijke zomersalade.
Er stonden nog 2 gehamsterde blikjes mais te wachten op de zomer van 2020. Zaterdag zag ik een leuk recept van Koken met Karin; Romige Maissoep. De blikjes hebben de kelder verlaten en zorgen vandaag voor een lekker soepje.

Oudste nam een AH Indiase curry madras vers pakket mee. Heerlijk met Basmati rijst. Maar dat hebben we niet. Gelukkig hebben we wel een aangebroken pak snelkook rijst. Genoeg voor 4 personen, we houden zelfs over……

Dat kliekje rijst wil jongste wel met een klontje boter en bruine suiker. Dat kliekje rijst ben ik eigenlijk morgen nodig. Ik heb een beter idee. Er staat nog een pak aangebroken dessertrijst. Een restant van januari 2019, gebruikt voor het Peruaanse Arroz Con Leche. Een heerlijk dessert waar een flinke slok Port in ging.

Voor jongste maak ik het old school recept; “Rijst met bruine suiker”.
50 gram dessertrijst, 250 ml melk samen met een handje vol rozijnen 12 minuten zachtjes laten pruttelen. Een klein klontje roomboter en een lepeltje bruine suiker. Mjom mjom…..

Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten