vrijdag 8 november 2013

Dam en schaaktoernooi in de aula.....

Wanneer je bij jongste op school drie keer te laat komt ben je aan de beurt. Drie dagen extra vroeg je bed uit om je om 08.00 uur te melden. Niet zo’n ramp als je eerste les om 8.15 uur is. Het wordt wat vervelender wanneer je het eerste of zelfs de eerste twee uren vrij bent.  Klasgenoot overkwam het deze week. Voor de lol whap ik hem ; dus jij komt 3 ochtenden bij mij monopoly spelen. Daar snapt hij natuurlijk niks van.
Het overkwam oudste en zijn klas een aantal jaren geleden ook een keer. De hele klas had de boel niet voor elkaar zodat ze zich de dag erna om 08.00 uur moesten melden bij de conciërge. En ja hoor net op die dag de eerste twee uur vrij. Voor oudste maakt het niet zoveel uit want hij gaat meteen door naar bijles.
Als je dichtbij school woont heb je geluk na het melden ga je lekker weer naar huis. Ben je met de bus, trein of van ver op de fiets gekomen zit er niks anders op dan de tijd te doden met je telefoon, rond hangen in de aula of ontbijten bij de Hema. Je moet toch wat.
Oudste is  goed en wel naar school  wanneer op dit vroege uur de deurbel gaat. Het is donker en regenachtig straks is er wat gebeurt. Ik doe de deur open en zie twee klasgenoten staan.Is oudste hier vragen ze mij. Ben je hem niet tegen gekomen?  Nee, hij was niet op school. Wij hadden afgesproken na het melden hier heen te gaan. Hoezo afgesproken? Oudste is naar bijles dat heeft hij toch altijd op vrijdag ochtend. Wij hebben geen zin om in de koude winderige ongezellige aula te wachten tot half 11. Ik begrijp dat ze daar niet op zitten te wachten maar ik zit hier eigenlijk ook niet op te wachten, ik ben geen voorschoolsopvang. Ik laat ze binnen maar zeg meteen dat ik geen last van ze wil hebben.  Dat gaat niet gebeuren, mogen we tv kijken of op de Wii. Ik stel voor dat ze in de keuken een oud Hollands spel gaan spelen. Ok, als we maar niet terug hoeven naar school. Jongste laat ze een spel kiezen, het wordt  Monopoly. Ik zet een kopje thee voor de mannen. Mag ik misschien een cup á soup? Ik heb nog niet gegeten? Vooruit dan maar een broodje erbij. Ik stuur je vader de rekening zeg ik gekscherend. Ze vouwen het bord open en bestuderen de spelregels. Fanatiek hoor ik ze straten kopen en verkopen.
Rond tien uur gaan we aan de koffie, helaas ze hebben geen tijd voor een praatje.  Ze zijn nog lang niet klaar met hun spel maar moeten terug naar school. Misschien een spelletjeskast in de aula? Ik zie het al voor me ’s morgens om 8 uur een schaak en dam toernooi in de aula tussen alle “te laat komers”. 
Straks komen ze nog expres te laat.
Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten