donderdag 20 juni 2013

Paniek!

Afgelopen vrijdag staat oudste bij het konijnenhok wanneer hij op de grond een wormpje ziet bewegen. Jakkes, ik heb een bloedhekel  aan alles wat kruipt en worm heet. De koffie smaakt meteen een stuk minder lekker. Ik hoop op toeval maar voor de zekerheid ga ik gewapend met stoffer en blik het hok grondig schoonmaken. Ik kan er niet omheen onder de schuiflade zitten wormpjes. Ik sop het hok flink uit en voorzie het van verse stro. Om ellende te voorkomen ga ik naar  de dierenkliniek om de hoek voor het blauw/witte doosje met wormmiddel. Een beetje onwennig sta ik aan de balie. Dit was vroeger mijn apotheekje waar ik heb gewerkt. In de wachtkamer staat een leestafel met daar omheen bezorgde baasjes en hun dieren. Ik ben aan de beurt en voor mijn gevoel luistert iedereen mee als ik zachtjes tegen de assistente zeg: Ons konijn heeft wormpjes, ik wil graag een wormmiddel. Zag u wormpjes of waren het maden vraagt de assistente. Dat weet ik niet, ik ben niet zo van de wormpjes. Een konijn heeft bijna nooit wormen, u kunt het beste het konijn zo snel mogelijk ophalen als u al niet te laat bent. Te laat bent? herhaal ik zachtjes. Konijnen met wormen zijn vaak niet meer te redden. Maar daar is toch dat wormmiddel voor. Er bestaat geen middel u kunt het beste uw konijn door de dierenarts laten bekijken. Ik krijg een Bench en fiets zo snel mogelijk naar huis. Heel relaxed gaat Bounty mee in Bench op de voordrager en ik sjees terug.
Niks aan de hand, kerngezond!
Bij de kliniek zet ik Bounty op de grond om mijn fiets te stallen. In mijn ooghoek zie ik nog net een nieuwsgierig konijntje de wijde wereld intrekken. In een reflex schiet ik op de grond en grijp haar in haar nekvel. Niet goed afgesloten dus. In de wachtruimte zit een dame met een poezenmandje waaruit klaaglijk gejammer komt. Een pittige Jack Russell met een lastige nekkraag ruikt Bounty en komt grommend steeds dichterbij. Ik wordt er een beetje zenuwachtig van. Alle ogen zijn op de balie gericht wanneer een klant binnen komt met de vraag of er  tijd is om een spuitje te geven. Euthanasie! Euthanasie in de dierenwereld. Aan de balie, zonder protocol of gefluister achter deuren. Gelukkig, wij zijn aan de beurt. Een akelige geur van ontsmettingsmiddel doet Bounty flink stampen. Van top tot teen wordt ze bekeken. Als u maar niet te laat bent zegt de aardige dierenarts. Mijn maag draait om. Is ze niet gesteriliseerd? Wil je langer plezier van je konijn hebben dan is dat een must. Lekker belangrijk nu. Ze ziet geen wormen en voelt niks geks aan het lijfje. Super gezond. Ik denk dat je er op tijd bij bent. Bij warm weer lokt de stinkpoep vliegen die eitjes leggen waar dan weer maden uit komen. Die maden kunnen ze oplikken. Met een vacht spray van 22 euro ex BTW kan je het voorkomen. Wij betalen het consult van 25 euro en over de sterilisatie en spray denken wij nog even na. Met een kerngezonde Bounty fiets ik opgelucht naar huis. Een ervaring rijker. Eerst maar eens koffie.
Later M@rina!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten